terug examentips

  

Examentips - De juiste Mindset

 

Tip 1 - Weg met twijfel en vrees!

Heb jij last van tentamen- en examenvrees? Dat is eigenlijk heel vreemd, want de kans dat jij slaagt, hangt niet alleen maar van je prestaties nu af. Nee, alle toetsen uit het verleden tellen ook mee! En hoeveel heb je er al niet gemaakt? En met succes!  En kijk eens hoe serieus je je voorbereidt... Nee, jij hebt alle reden om je tentamen of examen met vertrouwen tegemoet te zien: geloof in jezelf!

Voorkomen beter dan genezen

Voorkom twijfelen en piekeren. Train jezelf ruim voor het tentamen/examen in positief denken. Vecht niet tegen negatieve gedachten, maar schrijf positieve gedachten op en spreek ze hardop uit. Totdat je zelfvertrouwen krijgt. Doe dit elke keer; stel positief tegenover negatief. Bijvoorbeeld, je denkt: straks krijg ik weer een black-out...  Zeg dan hardop: "Het komt goed, want ik bereid me ruim op tijd voor, sla niets over, dus geen reden om me zorgen te maken!" Je zult zien dat het werkt en jij spoedig vol vertrouwen bent! Meer weten? Kijk dan bij onze faalangsttips!

 

Tip 2 -  Helemaal Zen

Ontspanning vermindert angstgevoelens. Wees daarom slim en wissel leren en studeren af met iets wat jou helemaal uit het leren trekt, want dat ontspant het meest. Een dagje er tussenuit; een middagje shoppen, een concert... een andere omgeving doet wonderen. Of sport je stress eruit! Maar misschien ontspan jij wel het meest met je ogen dicht en een mooi muziekje op? Zorg tenslotte voor regelmaat. Hoe meer regelmaat in zaken als voeding, nachtrust, ontspanning en studeren, hoe beter jouw hersenen functioneren, dus hoe beter jij presteert. Als jij iedere dag genoeg slaap en vitamientjes krijgt, dan ben jij 'fit for study'!

Tentamen, examen of presentatie

Voel je de spanning tijdens je (mondeling) tentamen, examen of presentatie? Stop dan liever even om wat te eten/drinken of naar het toilet te gaan. Dat haalt je namelijk uit je gedachten en dus uit je spanning. Het is goed om bij aanvang van je tentamen of examen, een ontspanningsoefening te doen. Want als jij je angstig, onzeker en gespannen voelt, dan zal je ademhaling snel en oppervlakkig worden. Je begint te trillen en te zweten, waardoor je nóg angstiger en onzekerder wordt! Herken je dit? Dan hebben wij een doeltreffende oefening voor jou!

Deze oefening zal jouw hartslag vertragen. Je ademhaling wordt weer dieper en je zult zien dat zweten en trillen verdwijnen. Doe de oefening zoveel als nodig is en je zult merken dat jij controle krijt over de onaangename lichamelijke reacties. Dat is fijn, want niet alleen je angst en onzekerheid verdwijnen, maar je krijgt bovendien het zelfvertrouwen dat je altijd hebt gewild!  Volg de volgende stappen:

 1,2,3,4,5  Voorbereiding en zelfvertrouwen - Bijlesxtra Faalangsttips  ontspanning in je lijf!

  1. Doe je ogen dicht en adem rustig in vier tellen in, houd dan acht tellen vast en adem rustig in zes tellen uit.
  2. Richt nu eerst je aandacht op de geluiden buiten, terwijl je je ogen gesloten houdt.
  3. Richt daarna je aandacht op de geluiden binnen, terwijl je je ogen gesloten houdt.
  4. Bemoedig jezelf met positieve, realistische gedachten. Zie voor deze gedachten, het stappenplan 'Faalangst kopje kleiner'.
  5. Richt je tenslotte op jezelf: je handen, het kloppen van je hart, je ademhaling. Ervaar hoe je helemaal tot rust bent gekomen... heerlijk!

Geniet even van de nieuwe rust. Je bent nu weer helemaal 'bij jezelf' en kunt lekker verder met je tentamen of examen! Deze oefening kun je op ieder gewenst moment tijdens een leersituatie doen. Da's handig!

  

Tip 3 - De juiste focus!

 

100% Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk! Dit betekent dat je alle prioriteit geeft aan je tentamen of examen en dus op tijd start met je tentamen- of examenvoorbereiding. Zaken die niet per se noodzakelijk zijn, schort je even op. Afspraken komen na het tentamen of examen wel weer.

Doelen en dromen

Bedenk wat je wilt. Wat zijn je doelen, je dromen? Wat is er nodig om die te bereiken? Schrijf dit eens op en kijk er eens goed naar. Zou 'je best doen voor school en je diploma halen' daarvoor nodig zijn? Motiveer jezelf om voor jouw doelen te knokken! Uiteindelijk moet je het immers zelf doen...  Waar moet nu volgens jou, jouw focus liggen?

Positieve verwachtingen

Heb positieve verwachtingen over jezelf! Eis wel realistische dingen, zodat je weet dat je ze kunt volbrengen. Wist je dat topsporters zich heel wat af 'visualiseren' wanneer zij zich voorbereiden op wedstrijden? Zij stellen zich voor dat de wedstrijd super gaat; ze zich goed voelen, toegejuicht worden, een medaille winnen of hoog eindigen. Jij kunt dat ook! Volg deze stappen:

1, 2, 3, 4  Voorbereiding en zelfvertrouwen - Bijlesxtra Faalangsttips  Als een topsporter!

  1. Stel je in gedachten voor hoe jij je toets, examen of presentatie maakt. Natuurlijk ontspannen, geconcentreerd en blij met positieve focus!
  2. Verwacht dat jij je diploma haalt!
  3. Stel je die situatie nú al voor, met het behaalde diploma in je handen, de blije reacties van mensen én wat jij zelf dan voelt.
  4. Hierna kun je blij en vol goede moed aan de slag met je voorbereiding!

Je zult merken dat als jij steeds weer positieve verwachtingen visualiseert, er grote kans bestaat dat je tentamen of examen daadwerkelijk gaat zoals jij je verbeeldde!

 
  
 
Tentamen- of Examentraining nodig?
Krijg je ondanks alle inspanningen geen grip op je tentamens of examens? Aarzel dan niet om je ouders en school om hulp te vragen. Helpt dat ook niet? Vergelijk, vind én boek dan tentamen- of examentraining via Bestebijles.com!