terug proefwerktips

 

Faalangsttips - Stappenplan

Neem je  gedachten eens rustig onder de loep. Zijn ze positief of negatief? Pak je negatieve gedachten aan met onderstaande  stappenplan. Het is gebaseerd op de wetenschap dat niet het proefwerk of examen jouw faalangst veroorzaakt, maar jouw gedachten hierover! Het leert jou eenvoudig je gedachten te onderscheiden en negatieve gedachten om te zetten in positieve:
 

Faalangst kopje kleiner!

 1.  
Leersituatie: 
 Inventariseer waarvoor je faalangstig bent. Voor een toets, een tentamen, een presentatie?
 2. Gedachten:  Wat denk je allemaal? Schrijf je gedachten op.
 3. Gevoel:  Welk gevoel geven jouw gedachten je? Schrijf ook dit op.
 4. Gedrag:  Tot wat voor gedrag leiden deze gevoelens bij jou?
 6. Evaluatie:  Hielpen je gedachten jou? Kreeg je zelfvertrouwen of maakten ze je juist onzeker en faalangstig?
 7. Actie:  Besluit jezelf te trainen in positief denken. Vervang negatieve gedachten voor positieve gedachten

 

Toelichting

Download dit plan van aanpak en hang het goed zichtbaar op in je kamer. Lees de onderstaande positieve gedachten iedere dag voor jezelf rustig hardop uit. Doe dit zo vaak als je je onzeker en angstig voelt. En zeker als je begint te piekeren!

Positieve gedachten tijdens de voorbereiding

  • Ik heb alles gedaan om de stof te begrijpen. (Ik heb zo nodig hulp aan anderen gevraagd en internet gebruikt.)
  • Ik heb mijzelf overhoord en door anderen laten overhoren. Bijna alle vragen kon ik beantwoorden!
  • Het komt goed. Ik ben goed voorbereid. Er is dus geen reden om me zorgen te maken!
  • Ik heb mijn best gedaan en daar gaat het om. Hierdoor heb ik lekker wel een grote kans op een voldoende!

Positieve gedachten tijdens de toets, tentamen of examen

  • Thuis wist ik alles prima toen ik werd overhoord, dus dan weet ik dat nu ook. Alles onder controle!
  • Mijn succes hangt niet van deze toets. Hoeveel toetsen heb ik al niet gemaakt? En met succes. Ik geloof in mezelf!
  • Ik ga gewoon rustig door. Dan maar niet alles af...  beter dat dan door haastwerk vragen vergeten of onnodige fouten maken!
  • Trouwens... dan maak ik toch wat fouten... een voldoende zit er dan nog steeds in!
  • En wat dan nog: iedereen maakt fouten....
 

Waarom?

Het is héél belangrijk dat je leert om positief te denken. Want als je positief denkt, voel je je goed en dat geeft zelfvertrouwen. Je bent dan ook ontspannen en kunt je goed concentreren. Het tegenovergestelde zijn onzekerheid en faalangst. Dan voel je je gespannen, je gaat zweten, trillen en je kunt niet meer helder denken.

Als jij goed oefent met dit stappenplan, zul je zien dat je anders gaat denken over het proefwerk, examen of de presentatie. Jij stelt positief tegenover negatief, waardoor jij je daadwerkelijk anders gaat voelen! Nu je dit weet, is een koud kunstje geworden om je gevoel te beïnvloeden met je nieuwe gedachten. Maak jouw faalangst ook kopje kleiner!

 
 
 

Bijles nodig?

Krijg ondanks alle inspanningen geen grip op je leerwerk? Aarzel dan niet om je ouders en school om hulp te vragen. Helpt dat ook niet? Vergelijk, vind én boek dan Bijles via Bestebijles.com!