Concentratietips

10 Concentratie geheimen

Raak jij ook snel afgeleid als je aan het leren of studeren bent? Dan heb jij een serieus probleem. Want wanneer jij eindelijk besluit aan de slag te gaan, kost het wel twintig minuten om jezelf in de juiste werkmodus te krijgen, d.w.z. geconcentreerd met de juiste focus. Zonde van de verloren tijd toch? Besluit ook om je kostbare tijd om te zetten in effectieve leertijd. Haal meer uit jezelf en haal betere cijfers!. Onze concentratietips helpen jou dit doel te bereiken:

Tip 1 - De juiste studieplek

Sociale media

Concentratie vraagt om rust en stilte. Het is nodig om je geheugen en je 'logisch denken' vermogen, goed te laten functioneren. Kies daarom een rustige studieplek. Niet zo gezellig, maar wel belangrijk.  Rustig betekent: zonder sociale media. Kun jij de verleiding niet weerstaan om toch je telefoon te checken? Zet hem dan uit óf geef hem bij iemand in bewaring, zodat je zeker weet dat je rust hebt.

PC en TV

Het is beter je pc of laptop uit te laten, tenzij deze nodig zijn om je huiswerk te doen. Als je de verleiding niet kunt weerstaan je pc of tv te gebruiken, ga dan in een ruimte zonder deze verleiders werken. In het begin is dit moeilijk, maar het went snel en je bent veel productiever! Zo spaar jij tijd uit die je weer aan leuke dingen kunt besteden. En bedenk: des te meer geniet je ervan in je pauze!

Licht en zuurstof

Zorg dat je bureau is opgeruimd, want rommel leidt alleen maar af en maakt je onrustig. Niet goed voor je concentratie! Zit je goed, heb je voldoende licht, is het niet te koud of warm? Is er genoeg frisse lucht in de kamer? Bij intensief leren of studeren, hebben jouw hersenen namelijk meer zuurstof nodig.

Buitengeluiden

Heb je last van geluiden als verkeer, hard gepraat, werkzaamheden enz.?  Probeer een andere studieplek. Is die er niet? Zet dan een koptelefoon met rustige muziek op. Zo sluit je hinderlijke geluiden buiten en creëer je rust. Een (achtergrond)muziekje werkt voor sommigen overigens zeer ontspannend. Het verhoogt hun concentratie, zodat zij beter studeren.

 

Tip 2 - Helemaal Zen...

Alles met mate

Te lang doorgaan, maakt jou uiteindelijk moe en onrustig. Voorkom dit door leren of studeren af te wisselen met iets wat jou helemaal afleidt, want dat ontspant het meest. Alles met mate! Een dagje er tussenuit; een middagje shoppen, een concert... een andere omgeving doet wonderen. Of sport je stress eruit! Maar misschien ontspan jij wel het meest met je ogen dicht en een mooi muziekje op?

Eerst even stil..

Het is goed voor je concentratie, wanneer je voor je begint te leren of studeren, even stil wordt. Vliegen je gedachten alle kanten op? Voel je je onrustig? Dan is je ademhaling dat ook. Met deze oefening krijg je de controle terug:

1, 2, 3, 4   Voorbereiding en zelfvertrouwen - Bijlesxtra Faalangsttips  Concentratie!

  1. Doe je ogen dicht en adem rustig in vier tellen in, houd dan acht tellen vast en adem rustig in zes tellen uit.
  2. Richt nu eerst je aandacht op de geluiden buiten, terwijl je je ogen gesloten houdt.
  3. Richt daarna je aandacht op de geluiden binnen, terwijl je je ogen gesloten houdt.
  4. Richt je tenslotte op jezelf: je handen, het kloppen van je hart, je ademhaling. Ervaar hoe je helemaal tot rust bent gekomen... heerlijk!

Geniet even van de nieuwe rust. Je kunt je nu weer goed concentreren op je toets, examen of presentatie! Deze oefening kun je op ieder gewenst moment tijdens een leersituatie doen. Da's handig!

Regelmaat

Zorg tenslotte voor regelmaat. Als jij iedere dag genoeg slaap en vitamientjes krijgt, dan ben jij 'fit for study'. Hoe meer regelmaat in voeding, nachtrust, ontspanning en studeren, hoe beter jij je dus kunt concentreren!

 

Tip 3 - Laat je niet storen

Storende mensen

Heb je last van mensen die jou steeds storen? Heel irritant als je net lekker geconcentreerd aan het werk bent... Vertel ze eenvoudigweg welke tijden jij absoluut niet te storen bent en houd ze daaraan! Is het heel druk in huis? Kies dan een geschikte plek op school of in de plaatselijke bibliotheek waar jij niet gestoord wordt en geconcentreerd kunt werken.

Storende gedachten

Heb je last van gedachten over van alles en nog wat, die jouw concentratie steeds verstoren? Schrijf deze storende gedachten dan kort op en besluit er op terug te komen als je klaar bent met leren. Belangrijke gedachten of ideeën die je te binnen schieten, raak je zo niet kwijt. Maar nu is je hoofd wel lekker opgeruimd en kun jij je focus weer op je werk richten!

 

Tip 4 - Stop met piekeren

Verstoort piekeren jouw concentratie? Beoordeel dan je kans van slagen niet op wat komt, maar op behaalde resultaten in het verleden. Hoeveel toetsen heb je al niet gemaakt? En met succes.  En kijk eens hoe serieus je je voorbereidt... Nee, jij hebt alle reden om je proefwerk, tentamen of examen met vertrouwen tegemoet te zien: geloof in jezelf!

Positief denken

Voorkom piekeren en train jezelf in positief denken. Vecht niet tegen negatieve gedachten, maar schrijf juist positieve gedachten op en spreek deze hardop uit. Stel positief tegenover negatief. Totdat je genoeg zelfvertrouwen hebt. Dus als je denkt: Als ik straks maar genoeg weet... zeg dan: "Het komt goed; ik ben goed voorbereid, heb alles gedaan, dus geen reden om me zorgen te maken!" En zie: piekergedachten verdwijnen en jij kunt je weer concentreren!

 

Tip 5 - Pluk de ochtend

Als je slim bent, dan doe je 's morgens de belangrijkste en/of moeilijkste zaken. Nu ben je immers het fitst en helder in je hoofd. 's Morgens ben je het meest productief! Het is dus belangrijk dat je hiermee rekening houdt bij het invullen van je studieplanner. Zaken die de meeste concentratie vergen, plan je dus 's morgens in.

 

Tip 6 - Takenlijstje

Maak jij je druk over 'alles wat je nog moet doen'? Weet je niet waar je beginnen moet? Maak dan 's morgens eerst een 'takenlijst'. Pak je studieplanneren kijk wat je die dag af moet hebben, waar je een begin mee moet maken of wat je moet onderzoeken. Schrijf dit allemaal op, waarbij de belangrijkste zaken bovenaan de lijst komen. Zet er ook de dingen op die niets met je studie te maken hebben, maar die wel gedaan moeten worden. Je zult zien: het is niet alleen heerlijk als je zaken kunt afstrepen van de lijst; het ruimt ook je hoofd op en dús concentreer jij je beter!

 

Tip 7 - Jouw concentratieboog

Ieder mens heeft zijn eigen natuurlijke concentratieboog. De meeste mensen kunnen zo drie kwartier tot een uur studeren. Dit is een gemiddelde, want misschien kun jij je niet zo lang concentreren of kun je juist veel langer doorgaan. Probeer in ieder geval een uur te leren. Daarna las je een korte pauze van 10 minuten in. Beweeg wat, het liefst buiten en drink en eet wat (wel iets gezonds natuurlijk!). Zo houd je studeren beter vol en laad je jezelf weer op!

 

Tip 8 - Studeer actief!

Je vergroot je concentratie door een actieve studiehouding. Het is namelijk zo dat wanneer je hersenen te weinig informatie krijgen en dus niet genoeg belast worden, ze 'tijd over houden' om zich met andere zaken bezig te houden. En dat is niet de bedoeling! Studeer dus actief door vragen te stellen bij de leerstof: waar gaat het over, wat begrijp ik ervan, wat weet ik er al van, wat is nieuw voor mij, welke kennis kom ik te kort? Zo start je de verwerking van de leerstof.

Samenvatting, schema, mindmap

Onderstreep, terwijl je leest, alle belangrijke zaken. Deze zaken moeten terugkomen in de samenvatting die je van de leerstof maakt d.m.v. mindmap of schema.  Die leer je makkelijker dan een hele lap tekst. Stel ook een lijstje van vragen op bij de leerstof, waarmee je jezelf later kunt overhoren. Oefen extra met oude proefwerken, tentamens of examens. Bespreek de leerstof en opdrachten zo nodig met klasgenoten of medestudenten. Zo verwerk je de leerstof volledig en blijf jij scherp!

 

Tip 9 - Beetje gezellig mag

Gebruik je fantasie!

Je onthoudt wat je leert beter als informatie interessant of leuk vindt. Helaas is dat natuurlijk niet altijd zo. Daarom moet je saaie en droge leerstof zelf levendig en aansprekend te maken. Dit doe je door in gedachten er leuke en boeiende beelden bij te bedenken, waarin jij de hoofdrol speelt! Of verzin aansprekende vragen over het leerstof.

Beloon jezelf!

Nog geen zin om aan de slag te gaan? Zet dan je lievelingsmuziek zachtjes op en beloof jezelf een kleine beloning na afloop van het leren of studeren. Je kunt vast nog zelf manieren bedenken, waardoor jij je aandacht met positieve gevoelens bij de stof kunt houden. Dit is belangrijk, want je onthoudt namelijk alles tegelijk. Dus als je met tegenzin leert en je verveelt, dan onthoud je die verveling ook! De volgende keer heb je dan nog minder zin om te leren en lukt het helemaal niet meer om je te concentreren en informatie op te nemen. Dus wees creatief en.... een beetje gezellig en lief zijn voor jezelf mag!

 

Tip 10 - Evalueer en kijk vooruit!

Evaluatie en vooruitblik

Om in je 'concentratieflow' te blijven, vat je aan het eind van je studietijd in een paar zinnen samen wat je gedaan en geleerd hebt. Schrijf dit op! Hierna kijk je vooruit naar de volgende studiesessie. Dit doe je door de nieuwe leerstof alvast te bekijken en kort op te schrijven wat je de volgende keer wilt gaan samenvatten, oefenen, leren of onderzoeken.

Leerdoelen stellen

Stel hierbij de volgende hulpvragen: waar gaat het in de komende leerstof om? Wat zijn de thema's? Wat zijn de proefwerk- tentamen- of exameneisen? Wat moet je kunnen/kennen? Schrijf aan de hand van de antwoorden op deze vragen, nieuwe leerdoelen op.

Concentratieflow

Door zo te werken, houd je wat je geleerd hebt vast en start je de volgende keer veel makkelijker met leren of studeren. In jouw hoofd onstaan de juiste verbanden tussen het geleerde en wat je nog gaat leren. Zo houd jij je concentratie vast en wordt de kans op studiesucces steeds groter.

 
 
 

Bijles nodig?

Krijg ondanks alle inspanningen geen grip op je leerwerk? Aarzel dan niet om je ouders en school om hulp te vragen. Helpt dat ook niet? Vergelijk, vind én boek dan Bijles via Bestebijles.com!