Faalangsttips

10 Faalangst geheimen

Met een droge, dichtgeknepen keel en snelle hartslag ga je naar je spreekbeurt, proefwerk, tentamen of examen.  Je voelt je onzeker en bang. Voor een blackout of dat je te weinig weet... Veel faalangstige leerlingen en studenten denken dat ze 'nu eenmaal zo zijn'. Ze moeten ermee leven... Ben jij één van hen? Dan is er goed nieuws, want deze tien faalangst geheimen helpen jou je faalangst een kopje kleiner te maken.

 

Tip 1 - Faalangst kopje kleiner...

Faalangst, in feite een gebrek aan zelfvertrouwen, ontstaat door negatieve gedachten over leersituaties als een toets, spreekbeurt, tentamen of examen. Deze negatieve gedachten wekken namelijk negatieve gevoelens bij je op. Deze gevoelens op hun beurt, maken je faalangstig en nemen al je zelfvertrouwen weg. In feite maak jij door negatief te denken jezelf bang!

Stel je de volgende situatie voor. Je grote proefwerk wiskunde nadert. Je hebt een keer een black-out gehad in het verleden, dus je denkt: straks krijg ik weer een black-out...  Het gevolg is dat je angstig en onzeker, trillend en zwetend aan je toets begint. En dat is geen goede zaak!

Stappenplan 'Faalangst kopje kleiner'

Neem je  gedachten eens onder de loep. Gaven ze jou zelfvertrouwen of maakten ze jou juist angstig? Met dit stappenplan pak jij je negatieve gedachten effectief aan. Het leert je positief denken, waardoor jij ook je positief gaat voelen. Maak jouw faalangst ook een kopje kleiner!

 

Tip 2 - Helemaal Zen

Ontspanning vermindert angstgevoelens. Wees daarom slim en wissel leren en studeren af met iets wat jou helemaal uit het leren trekt, want dat ontspant het meest. Een dagje er tussenuit; een middagje shoppen, een concert... een andere omgeving doet wonderen. Of sport je stress eruit! Maar misschien ontspan jij wel het meest met je ogen dicht en een mooi muziekje op? Zorg tenslotte voor regelmaat. Hoe meer regelmaat in zaken als voeding, nachtrust, ontspanning en studeren, hoe beter jouw hersenen functioneren, dus hoe beter jij presteert. Als jij iedere dag genoeg slaap en vitamientjes krijgt, dan ben jij 'fit for study'!

Toets of presentatie

Voel je de spanning tijdens een proefwerk, tentamen of spreekbeurt toenemen? Stop dan liever even om wat te eten/drinken of naar het toilet te gaan. Dat haalt je namelijk uit je gedachten en dus uit je spanning. Het is goed om bij aanvang van je toets of vlak voor je spreekbeurt/presentatie, een ontspanningsoefening te doen. Want als jij je angstig, onzeker en gespannen voelt, dan zal je ademhaling snel en oppervlakkig worden. Je begint te trillen en te zweten, waardoor je nóg angstiger en onzekerder wordt! Herken je dit? Dan hebben wij een doeltreffende oefening voor jou!

Deze oefening zal jouw hartslag vertragen. Je ademhaling wordt weer dieper en je zult zien dat zweten en trillen verdwijnen. Doe de oefening zoveel als nodig is en je zult merken dat jij controle krijt over de onaangename lichamelijke reacties. Dat is fijn, want niet alleen je angst en onzekerheid verdwijnen, maar je krijgt bovendien het zelfvertrouwen dat je altijd hebt gewild!  Volg de volgende stappen:

1, 2, 3, 4, 5   Voorbereiding en zelfvertrouwen - Bijlesxtra Faalangsttips  Ontspanning!

  1. Doe je ogen dicht en adem rustig in vier tellen in, houd dan acht tellen vast en adem rustig in zes tellen uit.
  2. Richt nu eerst je aandacht op de geluiden buiten, terwijl je je ogen gesloten houdt.
  3. Richt daarna je aandacht op de geluiden binnen, terwijl je je ogen gesloten houdt.
  4. Bemoedig jezelf met positieve, realistische gedachten. Zie voor deze gedachten, het stappenplan 'Faalangst kopje kleiner'.
  5. Richt je tenslotte op jezelf: je handen, het kloppen van je hart, je ademhaling. Ervaar hoe je helemaal tot rust bent gekomen... heerlijk!

Geniet even van de nieuwe rust. Je bent nu weer helemaal 'bij jezelf' en kunt lekker verder met de toets, examen of presentatie! Deze oefening kun je op ieder gewenst moment tijdens een leersituatie doen. Da's handig!

 

Tip 3 - Wat is jouw studiedoel?

Ben jij ook een uitsteller? Zoek jij ook steeds andere klusjes en dingen om te doen, alleen maar om een excuus te hebben om niet te hoeven leren? Helaas, door dit vluchtgedrag van vermijden en uitstellen, krijg je alleen maar nog meer faalangst. Want het werk zal toch eens gedaan moeten... Ondertussen stapelt het werk zich maar op en word jij steeds onzekerder, banger en gespannen. Helemaal dom natuurlijk om zo lang te wachten dat je echt in tijdnood komt. In feite lever jij zo zelf het recept voor faalangst aan!

Het is dus zaak om je uitstelgedrag aan te pakken. Maar hoe doe je dat? De oplossing is een 'gedegen voorbereiding' op de leersituatie (toets, examen, presentatie) waar je tegenop ziet. Breng jezelf allereerst tot rust met de ontspanningsoefening van Tip 2. Immers, als je gespannen bent, kun je niets doen. Volg dan deze stappen:

1, 2, 3, 4  Voorbereiding en zelfvertrouwen - Bijlesxtra Faalangsttips  Jouw studiedoel!

  1. Stel je studiedoel vast: waar wil jij op voorbereiden? Op welke toets, tentamen, examen of presentatie? Wat wil je bereiken?
  2. Maak een duidelijke studieplanner voor twee of drie weken, waarin je al het huiswerk voor jouw studiedoel verdeelt. 
  3. Besluit NU aan het leer- en maakwerk te beginnen, ongeacht hoe je je voelt! Dus ook als je geen zin hebt. Ook als je je zwak, ziek en misselijk voelt bij de gedachte alleen al aan dat proefwerk, dat examen, die spreekbeurt.... begin!
  4. Houd jezelf aan je studieplanner! Sla niets over, want dan stapelt het werk weer op, krijg je weer tegenzin, stel je weer uit en word je weer bang voor slechte cijfers... Dus voorkom een terugval en houd je focus op je studiedoel!

 

Tip 4 - Voorbereiding = Zelfvertrouwen

Het tegengestelde van faalangst is zelfvertrouwen. Dus in plaats van bang te zijn voor een leersituatie, vertrouw jij jezelf dat je je toets, spreekbeurt, tentamen of examen, voldoende volbrengt. Je moet dus zelfvertrouwen zien te kweken, maar hoe doe je dat?

Grip op je leren

Een gebrek aan zelfvertrouwen komt vooral, doordat jij er niet zeker van bent of je: genoeg weet, de stof genoeg begrijpt, de vragen begrijpt of de blikken op jou gericht, kunt verdagen. Oftewel: je bent bang dat je geen grip op je leren hebt.

Goede voorbereiding

Angst is in feite een soort richtingaanwijzer, die je laat zien wat je moet doen, waar je meer aandacht moet besteden. Het is dan ook goed, je angst om te zetten in iets productiefs, zoals een goede voorbereiding op je studiedoel. Bovendien wordt, wanneer jij je goed voorbereidt, de kans dat zaken fout lopen, veel kleiner! Jouw grip op het leren wordt vele malen groter! Gerede kans dus, dat je een voldoende haalt! Is dat geen geruststellende, positieve gedachte? Voel je je daar niet veel fijner door? Ja, dat zijn gedachten die leiden tot succes! Bereid je dus 100% voor en zet je faalangst om in positieve gedachten en zelfvertrouwen!

 

Tip 5 - Versla de black-out 

Ben jij bang voor een black-out? Deze angst is niet reëel. Je toetsen, tentamens en examens bevatten ten dele nieuwe kennis en je oude kennis is na jaren echt niet zomaar weg. Wat je in feite ervaart, is dat je even niet bij je kennis kunt. Geen paniek! Met deze stappen krijg jij angst voor black-outs snel onder controle:

1, 2, 3,4  Voorbereiding en zelfvertrouwen - Bijlesxtra Faalangsttips  Versla de black--out!

  1. Besef dat voorkomen beter is dan genezen tijdens een toets, tentamen/examen of presentatie. Want als de spanning in jouw hoofd en lijf te veel oploopt, blokkeer je en kun je niets meer uit je geheugen opdiepen (de black-out).
  2. Stop even met je werk.Trek jezelf zo snel mogelijk uit je gemaal. Ga naar het toilet, drink of eet wat of ga naar de volgende opgave. Besef dat je genoeg weet en dat je goed voorbereid bent en je ziet dat het antwoord alsnog komt!
  3. Doe de ontspanningsoefening van Tip 2 en laat de opgave even zitten. Ga rustig verder met de volgende vraag. Aan het eind van de toets, als je alle vragen naloopt, kun je deze opgave alsnog maken. Je zult zien dat je het antwoord dan gewoon weet!
  4. Bemoedig jezelf met positieve, realistische gedachten. Zie voor deze gedachten, het stappenplan 'Faalangst kopje kleiner'.

 

Tip 6 - Voorspel je cijfer

Er is een trucje om te leren onderscheiden of je jezelf goed voorbereid hebt of niet:

  1. Voorspel je cijfer eens, na het leren.
  2. Voorspel je cijfer opnieuw, na je toets, tentamen/examen of presentatie.
  3. Vergelijk je voorspelling met het uiteindelijke cijfer dat je krijgt.
  4. Blijf dit voorspellen herhalen. Je zult zien dat je steeds beter op voorhand weet of je je goed voorbereid hebt of niet!

  

Tip 7 - Fouten & feedback ... wat doe je ermee?

Voel jij je ook zo beroerd als je fouten maakt? Vind je jezelf knap waardeloos, omdat jij de 'grote schuldige' bent? Nou, dan is hier goed nieuws: dat is pas FOUT! Maar waarom? Dat lees je hier:

Fouten maken nodig

  1. Iedereen maakt fouten. We doen allemaal weleens iets doms, hebben onze dag niet of maken een verkeerde keuze. So what? Niemand is volmaakt en dat weet je heus wel... alleen zie jij dat niet altijd bij een ander. Daarom ben jij de leugen gaan geloven, de enige te zijn die zoveel fouten maakt. Volkomen onterecht, dus STOP daar nú mee en doe niet zo moeilijk.
  2. Fouten maken is NODIG! Want als er nooit fouten maakt, kun je niet bepalen hoe het wel moet. En dan kun jij niets veranderen om de volgende keer het gewenste resultaat te bereiken. Jouw fouten vormen jouw wijsheid in de toekomst!

Fouten en falen relatief

Zijn fouten eigenlijk wel fouten? Niet altijd. Docenten corrigeren vaak aan de hand van een correctievoorschrift waar ze zich aan moeten houden. Die kloppen niet altijd of zijn overdreven streng. Zo komt het voor dat een gedeeltelijk fout antwoord, helemáál fout wordt gerekend. Je krijgt er geen enkele punt voor. Daarom moet je goed meedoen met de nabespreking van de toets, tentamen of examen. Vaak zie je dan dat je in wezen meer goed had dan genormeerd is. 

En wat is falen nu helemaal? Wat jij produceert zijn resultaten. Gewenst of ongewenst. In feite kun je dus niet falen, maar alleen resultaten neerzetten, waar jij misschien niet altijd helemaal tevreden over bent. So what? Dan pak je het de volgende keer toch gewoon beter aan?

Blij met feedback

Heb jij positieve verwachtingen? Ben jij gericht op goede resultaten en op succes? Da kun jij wel wat tips van anderen gebruiken, toch?  Wees blij met feedback van ouders, docent en klasgenoten! Want hiermee kun jij je voordeel doen en het de volgende keer anders, beter aanpakken. Jouw weg naar succes gaat zo een stuk sneller!

 

Tip 8 - Wat verbeeld jij je wel?

Heb positieve verwachtingen over jezelf! Eis wel realistische dingen van jezelf, zodat je weet dat je ze kunt volbrengen. Je gedachten blijven zo positief, want je weet dat je de volgende keer weer succes zult hebben.

'Wat verbeeld jij je wel?' Normaliter slaat deze opmerking op een hoogmoedig persoon. Maar wij bedoelen er iets positiefs mee. Want wist je dat topsporters zich heel wat af verbeelden oftewel 'visualiseren'? Om zich voor te bereiden op wedstrijden beelden zij zich in dat de wedstrijd super gaat, ze zich goed voelen, toegejuicht worden, een medaille winnen of hoog eindigen. Jij kunt dat ook! Volg deze stappen:

1, 2, 3, 4  Voorbereiding en zelfvertrouwen - Bijlesxtra Faalangsttips  Als een topsporter!

  1. Stel je in gedachten voor hoe jij je toets, examen of presentatie maakt. Natuurlijk ontspannen, geconcentreerd en blij met positieve focus!
  2. Verwacht dat je je toets terugkrijgt met een goed cijfer (voldoende is al goed) of dat je je diploma haalt!
  3. Stel je die situatie nú al voor, met de behaalde toets/diploma in je handen, de blije reacties van mensen én wat jij zelf dan voelt.
  4. Hierna kun je blij en vol goede moed aan de slag met je voorbereiding.

Je zult merken dat als je maar vaak genoeg positieve verwachtingen visualiseert, er grote kans is dat je toets of presentatie daadwerkelijk gaat zoals jij je verbeeldde!

 

Tip 9 - Geniet van je succes!

Vergeet je niet van je kleine en grote school successen te genieten? Of denk jij dat ze meer met toeval te maken hebben? Toeval bestaat niet als het gaat om toetsen: je hebt het echt zelf gedaan!

Successenboekje

Om ze niet te vergeten is het goed als je ze opschrijft (in een leuk boekje). Het hoeven overigens niet alleen schoolsuccessen te zijn; ál jouw successen mogen erin. Denk aan sport, muziek en werk. Kijk het regelmatig door en weest trots op jezelf. Heel goed voor je zelfvertrouwen!

Relativeer!

Natuurlijk haal je niet altijd successen en goede cijfers; niemand niet! Maar relativeer ze direct en maak daar een gewoonte van. Doe je dat niet, dan veroordeel je jezelf erom en moet je jezelf wel waardeloos vinden. Dat is natuurlijk een grote leugen, want jij bent veel meer dan school en cijfers. Jouw waarde hangt daar niet van af! Jij bent een uniek en geweldig persoon! Met of zonder goede cijfers. Met of zonder faalangst.

Relativeren dus! Dat doe je door realistisch tegenover jezelf te zijn: Ach, gebeurt iedereen van tijd tot tijd, niet erg - Eens kijken wat ik van de fouten kan leren - Eens kijken wat ik kan verbeteren; de volgende keer pak ik dat beter aan - Jammer, de volgende keer trek ik wat meer tijd voor de voorbereiding uit - enzovoorts. Zo val jij niet in een zwart gat, word je ook niet faalangstig, maar ga jij vol goede moed aan de slag met je volgende toets! Op naar het volgende succes!

 

Tip 10 - Zelfstudie tools

Studietips: huiswerktips - proefwerktips - examentips - concentratietips

Bij studietips vind je huiswerktips en proefwerktips en examentips om de controle op je huiswerk/proefwerken/examens terug te krijgen. Goed voor je zelfvertrouwen! Gebruik ze samen met de studieplanners. Het kost faalangstige leerlingen vaak moeite zich te concentreren, dus profiteer ook van de concentratietips.

Studielinks  & uitlegfilmpjes

Onze studielinks en uitlegfilmpjes helpen jou lastige leerstof te begrijpen. Zo kun jij goed voorbereid en vol vertrouwen aan je toets, tentamen of examen beginnen. Is dat geen positieve gedachte?

Faalangsttraining

Helpen de studietips en studielinks en uitlegfilmpjes niet? Blijf jij maar last hebben van faalangstige gevoelens? Hinderen ze jou bij het maken van toetsen en spreekbeurten? Dan is het verstandig om je faalangst met iemand te delen. Je ouders, je mentor en school zijn de eerst aangewezenen om jou te helpen. Veel scholen bieden effectieve faalangst trainingen aan.

Is dat op jouw school niet het geval? Probeer dan een online faalangsttraining. Of kijk met je ouders bij Bestebijles.com voor faalangst trainingen in de buurt. 

 
 

 

Bijles nodig?

Krijg ondanks alle inspanningen geen grip op je leerwerk? Aarzel dan niet om je ouders en school om hulp te vragen. Helpt dat ook niet? Vergelijk, vind én boek dan Bijles via Bestebijles.com!