FAALANGST STAPPENPLAN

DeHangmat - Chillen in je hangmat!

 

Faalangst foetsie!

Faalangsttips voor leerlingen, studenten, volwassenen, scholieren - BijlesXtra

Neem je  gedachten eens rustig onder de loep. Zijn ze positief of negatief? Pak je negatieve gedachten aan met dit Faalangst Stappenplan.

Het is gebaseerd op de wetenschap dat niet het proefwerk of examen jouw faalangst veroorzaakt, maar jouw eigen gedachten hierover! Leer dus je gedachten te onderscheiden en negatieve gedachten om te zetten in positieve!

 
 

Waarom?

Het is héél belangrijk dat je leert om positief te denken. Want als je positief denkt, voel je je goed en dat geeft zelfvertrouwen. Je bent dan ook ontspannen en je kunt je goed concentreren. Het tegenovergestelde zijn onzekerheid en faalangst. Dan voel je je gespannen, je gaat zweten, trillen en je kunt niet meer helder denken. Maar als jij goed oefent met onderstaande stappenplan, zul je zien dat je anders gaat denken over het proefwerk, examen of de presentatie. Jij stelt positief tegenover negatief, waardoor jij je daadwerkelijk anders gaat voelen! Zo kun jij je gevoelens beïnvloeden met je nieuwe gedachten. 

Stappenplan Faalangst

 1.  
LEERSITUATIE:
  Inventariseer waarvoor je faalangstig bent; voor een toets, tentamen of presentatie.
 2. GEDACHTEN:
Wat denk je allemaal? Schrijf je gedachten op; zowel positieve als negatieve.
 3. GEVOEL:
  Welk gevoel geven jouw gedachten je? Schrijf ook dit op.
 4. GEDRAG:
  Tot wat voor gedrag leiden deze gevoelens bij jou?
 6. EVALUATIE:
  Hielpen die gedachten? Kreeg je zelfvertrouwen? Of werd je onzeker en faalangstig?
 7. ACTIE:
  Besluit positief te denken: vervang negatieve gedachten voor positieve (zie onder).
 

Lees deze positieve gedachten iedere dag hardop uit, zo vaak je je onzeker en angstig voelt, tijdens:

De voorbereiding

  • Ik heb alles gedaan om de stof te begrijpen. (Ik heb zo nodig hulp aan anderen gevraagd en INTERNET gebruikt.)
  • Ik heb mijzelf overhoord en door anderen laten overhoren. Bijna alle vragen kon ik beantwoorden!
  • Het komt goed. Ik ben goed voorbereid. Er is dus geen reden om me zorgen te maken!
  • Ik heb mijn best gedaan en daar gaat het om. Hierdoor heb ik lekker wel een grote kans op een voldoende!

Toets, tentamen/examen of presentatie

  • Thuis wist ik alles prima toen ik werd overhoord, dus dan weet ik dat nu ook. Alles onder controle!
  • Mijn succes hangt niet van deze toets. Hoeveel toetsen heb ik al niet gemaakt? En met succes. Ik geloof in mezelf!
  • Ik ga gewoon rustig door. Dan maar niet alles af...  beter dat dan door haastwerk vragen vergeten of onnodige fouten maken!
  • Trouwens... dan maak ik toch wat fouten... een voldoende zit er dan nog steeds in!
  • En wat dan nog: iedereen maakt fouten....
 

Download dit stappenplan en hang het goed zichtbaar op in je kamer. Blijf oefenen met je nieuwe, positieve gedachten. Combineer het met onze FAALANGST TIPS en maak jouw faalangst ook een kopje kleiner!

 
 
 
 
 

Toch hulp nodig?

Krijg jij ondanks alle inspanningen, geen grip op je faalangst en dus ook niet op je schoolwerk? Aarzel dan niet om je ouders en school om hulp te vragen. Zij kunnen je vast helpen. Kijk anders eens bij Bestebijles.com, de vergelijker voor alle soorten studiehulp.